با سلام
تا حالا با Google Drive کار کردی ؟
ببین یه محیط رایگان و online واسه ایجاد ، ویرایش و پردازش اسناد و به اشتراک
گذاری فایل ها ست که قبلا با نام Google Docs معروف بوده . یه نکته ی جالبش اینه که اسناد می تونن
در یک زمان و توسط چندین کاربر به اشتراک گذاشته بشن یا پردازش بشن. حتی فایل تو می
تونه توسط یه نفر دیگه ویرایش و تغییر داده بشه و تو می تونی از گزینه ی
Revision
history به نسخه ی قدیمی تر سندت برگردی یا بیشتر از 20 نوع
فایل GD (Google
Drive) رو می تونی داخل مرورگرت ببینی ، حتی با وجود این که
نرم افزار مربوطش ، رو سیستمت اجرا نشه !
( این یعنی رایانش ابری ، هرچی که تو بخوای ! )
اگه قبلا با Google Docs کار کرده باشی یه سری چیزا در Google Drive واست
آشناست. مثلا برای ایجاد روی دکمه ی قرمز Create کلیک می کنی یا می خوای یه فایلو به اشتراک بگذاری
با یه نفرخاص ، دیگه لازم نیست حتما آدرس ایمیلشو ضمیمه کنی . جستجو ، مرتب کردن
فایل ها و فولدرها یا پیش نمایش فایل ها و .... اما یه سری چیزای دیگه تغییر کرده
مثلا option های زیادی به منوی Setting اضافه شده که یه نمونش تنظیمات آپلوده . یا در قسمت
سمت چپ این گزینه ها اضافه شدن :
My Drive ، Shared ، with me
، Activity
همچنین منوی Home view حذف شده و به جاش از My Drive واسه سازماندهی همه ی فایل ها استفاده می شه.

چه طوری یه Google
Drive واسه خودم بسازم ؟؟
GD بر روی تمام مرورگرها اجرا میشه ، اما اگه از
chrome که ساخت خود Google استفاده کنی می تونی خصوصیت کارکردن به صورت
offline رو هم داشته باشی. کافیه به قسمت تنظیمات
chrome بری ، اما دسترسی offline واسه همه ی بخش های Google Drive نیستا فقط بعضی از بخش ها این خصوصیت رو دارن.
Chrome رو می تونی از آدرس زیر دانلودش کنی:
www.google.com/chrome
اول از همه نیاز به یه اکانت داخل گوگل داری ، می تونی به آدرس زیر بری
:
www.drive.google.com
واسه sign up کردن باید از یه ID غیر از جیمیل استفاده کنی مثلا یاهو یا هاتمیل .
حالا چه طوری می تونم باهاش کار کنم ؟؟
اول از همه نیاز به Template یا قالب داریم که روی دکمه ی use this
template کلیک می کنی یه صفحه باز میشه ، تغییر نامش بده =
File > Rename
اگه بخوای فایل رو با افراد دیگه به اشتراک بگذاری یه دکمه آبی بالا سمت
راست هست با عنوان share ، روش کلیک کن .
واسه اضافه کردن Friend هات می تونی به قسمت Add People بری و آدرس ایمیلشونو وارد کنی ، تازه میشه واسه
هرکدوم سطح دسترسی معلوم کرد مثلا a می تونه فقط مطالب رو ببینه ، b می تونه ویرایش هم انجام بده ، c می تونه کامنت بگذاره و ......
اصلا احتیاجی نیست هرموقع هر تغییری دادی ذخیره اش کنی خودش اتوماتیک ذخیره
می شه . اگه خواستی می تونی از خود Google Drive یکسری اسناد رو دانلود کنی واسه Desktop خودت با هر فرمتی که خواستی مثل : RTF ، PDF ، HTML ، Open office و فایل های زیپ شده.
یادته گفتم افراد دیگه با توجه به سطح دسترسی شون می تونن فایل تو رو تغییر
بدن ؟ حالا فرض کن تغییر دادن ، تو می تونی از گزینه ی Revision History ببینی کی
بوده ، چه تغییری داده و نسخه ی قبلی رو هم داشته باشی = File > see Revision
می شه همراه فایلت آدرس ایمیلت رو ضمیمه کنی یا سرتاسر اون comment بگذاری .
Insert >
comment > تایپ متن دلخواهت > click on
Comment
واسه مشاهده ی comment history :
Comments >
show comment stream
می تونی با افراد دیگه یا با دوستانت chat کنی . خوب chat رو هم که بلدی دیگه .
